Hyvinvointia ja työkykyä vuodelle 2018!

Tänä vuonna Tampereen kauppakamari juhlii 100-vuotispäiviään teemalla 100 vuotta tulevaisuutta. Juhlallisuuksien lisäksi teema ulottuu myös tänä keväänä järjestettäviin ajankohtaiskoulutuksiin.

Viime syksynä jouduin toden teolla miettimään omaa jaksamistani työn ja opiskelun välillä tasapainoitellessani. Aikaa ei tuntunut riittävän ja samalla koin huonoa oloa ja omatuntoa tekemättömistä tehtävistä. Moni varmasti pystyy samaistumaan kiireen tunteeseen, oli aiheuttajana sitten mikä syy tahansa. Jatkuva stressaaminen tekemättömistä töistä on jo itsessään kuluttava asia. Tänä vuonna teinkin uudenvuodenlupauksen pitää itsestäni ja jaksamisestani parempaa huolta.

Olen aikaisemmin syyllistynyt niin sanottuun tehokkaaseen aikatauluttamiseen. Päivällä työt ja illalla sitten opiskelua. Harmillista kyllä, luova kirjoittaminen tai ideointi juuri aikatauluttamanani ajankohtana ei aina ole onnistunutkaan. Aivot tarvitsevat myös tyhjää tilaa, jossa luovuus voi kukkia. Työpäivän jälkeen olen usein väsynyt ja uuden informaation omaksuminen on mahdotonta. Itsetunto alenee, kun ei olekaan energiaa suorittaa tehtäviä niinä aikoina joihin olen ne aikatauluttanut. Noidankehä on siis valmis.

Oli kuormittava asia sitten mikä tahansa, jokaisen meidän on opittava omat keinomme palautua kuormituksesta. Aivot ovat tärkein työvälineemme ja rauhallinen, palautunut mieli paras työkaveri. Myös jatkuva luovuuden paine ja lisääntyneet vuorovaikutussuhteet ovat kuormittavia. Hyväkin työyhteisö siis kuormittaa aivoja.

Omaa työkykyä ja jaksamista kannattaa pitää aktiivisesti yllä. On myös tärkeä etsiä uusia palautumiskeinoja ja ajankohtaista tietoa hyvinvoinnista. Tänä vuonna Tampereen kauppakamari juhlii 100-vuotispäiviään teemalla 100 vuotta tulevaisuutta. Juhlallisuuksien lisäksi teema ulottuu tänä keväänä myös järjestettäviin ajankohtaiskoulutuksiin: 12.4. Tampere-talossa suosittu Paula Heinonen luennoi aiheesta 100 VUOTTA TYÖKYKYÄ JA HYVINVOINTIA KAIKILLE! Lisäksi päivittäiseen jaksamiseen on tarjolla uusia työkaluja MITEN JOHDAT ITSESI ONNISTUMISEEN? -koulutuksessa 13.3.

Haluan toivottaa kaikki lämpimästi tervetulleiksi juhlavuoden tilaisuuksiin ja koulutuksiin sekä haastaa jokaisen pitämään entistä parempaa huolta omasta jaksamisestaan!

Katri Liukkonen työskentelee Tampereen kauppakamarissa projektikoordinaattorina ja opiskelee puheviestintää Tampereen yliopistossa.