Sijoittajien uusi ”must have” on tuloksellinen asiakashankintastrategia

Voittajaksi nousee yritys, joka teknologisen johtajuuden sijaan valloittaa ensimmäisenä asiakkaidensa sydämen.


Osallistuessani maaliskuussa San Franciscossa pidettyyn startup-tapahtumaan kiinnitin huomioni siihen, että sijoittajat olivat aikaisempaa kiinnostuneempia yrityksen kyvystä luoda ihmisiä kiinnostava brändi sekä yrityksen customer acquisition -strategian tasosta.

Sijoittajat haluavat olla mukana luomassa seuraavaa isoa ilmiötä, joka on nykymaailmassa adhocmaisen kuluttajan vuoksi ainoa ”varma” tapa tehdä rahaa. Tapahtumassa ison rahoituksen sai Cafe X, jonka ansaintalogiikka oli mielestäni yllättävän hakusessa mutta joka applikaatioineen ja robottibaristoineen edusti parhaimmistoa nyt niin kuuman robottiteknologian hyödyntäjistä.

Trendien tunteminen tärkeää sekä B2B- että B2C-yrityksille

Olemme siirtyneet aikakauteen, jossa ”jokainen” osaa koodata pelin tai applikaation. Voittajaksi nouseekin yritys, joka teknologisen johtajuuden sijaan valloittaa ensimmäisenä asiakkaidensa sydämen. Tämä vaatii panostamista asiakkaiden tuntemiseen, trendien luomiseen ja piilovaikuttamiseen. Tätä vaaditaan yhtä paljon niin kuluttajakauppaa kuin B2B-kauppaa tekeviltä yrityksiltä. Tämän vuoksi brändääjät ja yhteisöjen luojat ovatkin entistä suositumpia rekrytoitavia. Yritykset siirtyvät Piilaaksosta San Franciscoon ja New Yorkiin, joissa trendejä seuraavat, luovat ihmiset asuvat.

Vuoden 95 MM-kulta unholaan

Muutoksessa on kenties eniten mietittävää suomalaisille, sillä perinteisesti olemme keskittyneet enemmän teknologian puolelle. Se ei kuitenkaan tarkoita, että emme onnistuisi tulevaisuudessa. Meillä on introverttiudessamme paljon innovaatioita annettavana asiakassegmenteille, jotka vastaavat luonteeltaan omaamme.

Kalifornialaisilla katse on tiukasti tulevaisuudessa. Myös meidän pitäisi vahvemmin katsoa tulevaisuuteen. Nokian puhelimet tai vuoden 95 MM-kulta tuntuvat olevan yhtä kaukana kuin jurakausi. Tämänaamuinenkin on jo vanhaa, sillä tulevaisuus on paljon mielenkiintoisempi ja täynnä uusia mahdollisuuksia – myös suomalaisille startup-yrityksille.

Karoliina Lehtonen

Kirjoittaja on Tampereella ja Kaliforniassa toimivan kansainväliseen markkinoinnin ja myynnin kehittämiseen keskittyneen Booming Strategies & Marketing Oy:n toimitusjohtaja ja perustaja.