Tampereen kauppakamarilehti

TAMPEREEN KAUPPAKAMARILEHTI

KasvuCampin leirinuotio kirkasti
 Varaanin kasvun suuntaa

Julkaistu 26.11.2014
Team Tampereen seitsemäs KasvuCamp marraskuun puolivälissä ei olisi voinut tulla kasvuun ja kansainvälistymiseen tähtäävälle Varaani Works Oy:lle otollisempaan aikaan: yritys kertoi juuri päivää ennen leiriä, että ICT-palveluyhtiö Anvia tekee siihen merkittävän sijoituksen.
Pilvitallennusratkaisuja tarjoava yritys on nyt onnellisen pilven reunalla.
– Tilanteemme on parempi kuin koskaan – mikä tarkoittaa, että meillä on näytön paikka. Anvian sijoitus antaa meille uusia välineitä kasvuun – sekä kansainvälisesti että kotimaassa, sanoo toimitusjohtaja Kimmo Lahdensivu.
Kaksipäiväisen internaattileirin aikana päästiin Lahdensivun mukaan hyvin päivittämään jo aikaisemmin tehtyä kansainvälistymistyötä sekä kirkastamaan suuntaa. Leiri pakotti ottamaan ajan ja keskittymään yrityksen kehittämiseen. Työskentely valitun kasvukonkarin kanssa oli tiivistä, ja ajattelemista antoivat kasvuasiantuntijoiden alustukset ja sparraukset muun muassa kansainvälistymisen strategioista, kansainvälisen kaupan sopimusriskeistä, myynnistä ja erottautumisesta sekä viennin rahoitusratkaisuista.
– Automaattisesti mukaan tuli ulkopuolinen näkemys. Aina oppii, kun ihmiset avaavat omia näkökulmiaan. Markkinointiosiossa tuli tuoretta asiaa, samoin strategiapuolelta, vaikka strategiatyö onkin tuttua Nokia-ajaltani. Pyrimme Euroopan-markkinoille, ja leirillä alettiin katsoa täsmällisemmin maita, joihin kannattaisi suunnata. Myös myyntiprosessimme miettimiseen saimme leiriltä uusia eväitä.
Kimmo Lahdensivu oli tyytyväinen siihen, että Varaanille nimetty kasvukonkari Heikki Tarvainen ja yritys olivat ennestään tuttuja toisilleen – asian ytimeen päästiin heti. Arvokas oli myös ”leirin verkottumisaspekti”, tutustuminen toisiin yrittäjiin ja yhteiset keskustelut.
Seitsemännelle KasvuCampille osallistui seitsemän ICT- ja palvelualan yritystä.

Varaanin varaan

Varaani Worksin kehittämä tuote Varaani Cloud Hub yhdistää paikallisen tallentamisen, varmennuksen ja tiedostojen jakamisen. Digitaaliset sisällöt tallennetaan nopeasti pilveen ja aineistot varmuuskopioidaan datakeskukseen. Cloud Hubin sisältöihin pääsee kaikilla laitteilla älypuhelimesta televisioon ja siinä on sovellukset kaikkiin mobiilialustoihin. Asiakkaina on jo pk-yrityksiä, ensi vuonna markkinoille tulee ensimmäinen kuluttajatuote.
– Meiltä kysytään, eivätkö Dropbox ja vastaavat ratkaise pilvitallennuksen ongelmat. Mutta yli 90 prosenttia kotitalouksien digitaalisista sisällöistä on edelleen kotona olevilla medioilla, yleensä pc:llä. Digitallennusten määrä kasvaa parin vuoden kuluessa valtavaksi kodeissakin. Samaan aikaan siirrytään pc-koneista tabletteihin, mutta ne eivät ole pc:n veroisia tallennuspaikkoja. Tiedon siirtonopeuden pitää myös olla hyvä. Lisäksi ihmisille on tärkeää kontrolloida henkilökohtaisia tietojaan, saada ne tallennettua turvallisesti, ”lähelle”. Tarvitaan sujuvakäyttöinen paikallinen tallennusratkaisu, keskuspaikka kaikelle tiedolle, sanoo Varaani Worksin toimitusjohtaja Kimmo Lahdensivu.
Varaanin perustivat vuonna 2010 Nokia-taustaiset Kimmo Lahdensivu, Juha Kaario ja Kari Hiitola. Nyt työntekijöitä on yhdeksän, ja Lahdensivun mukaan tavoitteena on kasvaa hallitusti.

Kasvucamp-varaani















Varaanin Juha Kaario (vas.) ja Kimmo Lahdensivu sekä kasvukonkari Heikki Tarvainen (selin) pohtivat myyntiin ja erottautumiseen liittyviä kehittämisen kohteita Team Tampereen KasvuCampilla Murikassa.


Teksti ja kuvat Annikaisa Knuutila