Nyt on hyvä aika investoida

Vaikka yrittäjää koetellaan, yrittäjä jaksaa. Virroilla Suomenselän Jauhemaalaus on kovassa kasvussa, samoin Pirkanmaan Uusiometalli PUM. Memarissa taotaan, kun teräs on kuuma

– Olemme vahvassa kasvussa, neljänä vuonna peräkkäin liikevaihto on noussut 35–90 prosenttia. Ja nythän on hyvä ja halpa investoida. Haastavinta on varovaisuus, raha ei liiku, Suomenselän Jauhemaalauksen Jouni Neste arvioi.
Kalustevalmistukseen ja maalauksiin erikoistunut yritys on laajentanut tilojaan muun muassa Visuvesi Oy:n entiseen kiinteistöön, lisännyt tuotevalmistusta ja tehnyt yritysostoja. Markkinat löytyvät etelästä, Helsingin ja Turun seuduilta. Erityisesti on kasvanut yliopistoille ja paperi- ja massatehtaille laboratoriokalusteiden ja valvomoiden toimitus. Maalausliiketoiminta on kasvanut, erikoismaalauksien liikevaihto noussut noin 20 prosenttia vuodessa, rahtimaalaamossa työtä riittää myös.
– Hukka perii, ellei kehity koko ajan. Hienoa on ollut huomata, että yritysten välinen yhteistyö on lisääntynyt. Yrittäminen on avointa, yhdessä etsitään keinoja murtautua täältä Seinäjoki-Jyväskylä-Tampere-kolmion keskeltä maailmalle.
Avoimuutta Neste kannattaa myös Ruoveden ja Virtain työssäkäyntialueelle.
– Kuntarajat eivät sovi elinkeinoelämälle. Jos kunnat kilpailevat yrityksistä, yritykset asetetaan helposti eriarvoiseen asemaan. Virroilla yrittäjän on kyllä hyvä olla.
Kovaa kasvua kirjaa myös metallin kierrätykseen erikoistunut Pirkanmaan Uusiometalli PUM. Vuonna 2008 aloitettiin nollasta, nyt liikevaihto petraantuu 40–120 prosenttia vuosittain.
– Hyvin metalli kiertää. Keräämme, lajittelemme ja leikkaamme kaikkea metalliromua. Teemme teollisuudelle purkutöitä ja toimitamme metalliraaka-ainetta. Tällä alalla yritysten yhteistyö on laajaa, volyymeja yhdistellään kollegoiden kanssa ja näin saadaan isompia määriä ja parempia toimitussopimuksia. Tänä vuonna teimme meille ison, lähes seitsennumeroisen investoinnin romunkäsittelyteknologiaan. Tällä investoinnilla taataan kannattava kasvu myös tulevaisuudessa, kertoo toimitusjohtaja Jussi Pöyhölä.

Lujat takeet

– Takeita väännetään, ja kiinnitystarvikkeita. 99-prosenttisesti liikumme teräksen maailmassa, kuvaa Memarin toimitusjohtaja Aki Kangas.
Yritys takoo, koneistaa, valssaa kierteitä ja pintakäsittelee takeista valmiita tuotteita. Erityisosaamista ovat kiinnitystarvikkeet, kuten erikoisruuvit, pultit, mutterit ja sangat. Teollisuudelle tehdään myös kunnossapito-osia ja komponentteja.
Yritys on muun muassa Wärtsilän, Sandvikin ja Valmetin sopimusvalmistaja. Kangas sopi vastikään yhteistyön laajentamisesta Rolls Roycen kanssa.
– Taomme lujuutta äärimmäisiin oloihin. Lujuus tulee materiaaleista ja kierteiden kestävyydestä. Se on kansainvälisten laatuluokittajien hyväksymää – eikä sitä saada Kiinasta. Materiaalit ja koneaika käytetään meillä tehokkaasti.
Memarilla hallitaan myös tyssäys. Se merkitsee lisää lujuutta. Menetelmässä aihio kuumennetaan 1200–1300 asteessa ja teräksen voimalinjat muovataan, niitä ei sorvata poikki.

Aki-kangas-memar-tyollistaa-70-75-henkeaAki Kankaan johtama Memar työllistää 70–75 henkeä, sen liikevaihto o noin 12 miljoonaa euroa ja se toimii Virtain lisäksi Seinäjoella, Pirkkalassa ja Toijalassa, jonne juuri investoitiin 0,5 miljoonaa euroa induktiokuumentimiin

Mitä kuuluu Virrat?

Yhteistyötä ja maalaisjärkeä