Pirkanmaan kesän mukavimmat menovinkit!

Kukkaisviikot, Teatterikesä ja Blockfest ovat Pirkanmaan kesän helmiä, mutta mukaan mahtuu myös monenlaisia pienempiä tapahtumia, joita ei kannata jättää väliin. Kesälomastressiä helpottamaan kokosimme menovinkkitärppejä koko kesän 2017 ajalle: kesäkuussa kansallisbalettia, Finlayson Art Area, Muumimuseo avautuu, kesä-heinäkuussa vanhan kirjallisuuden päiviä ja musiikkia Ruovedellä, heinäkuussa Sastamala Gregoriana, Tampereen viinikylä, elokuussa Tamperrada, Manserama ja Pentinkulman päiviä sekä tietysti kesäteatteritapahtumia...

Tanssin ja baletin ystävän kannattaa ehdottomasti suunnata huomenna 8.6. kohti Keskustoria, jossa Kansallisbaletin kesäkiertue pysähtyy klo 18.00. 20-henkinen tanssijaryhmä esittää tunnin ajan katkelmia Kansallisbaletin esityksistä. Paikalle kannattaa rientää ajoissa, sillä istumapaikkoja tilaisuudessa on rajoitetusti.

Lisää ilmaisia kulttuurielämyksiä on tarjolla seuraavana päivänä 9.6. kun Finlayson Art Area, eli FAA avautuu yleisölle. FAA esittelee suomalaisten ja ulkomaalaisten huipputaiteilijoiden teoksia ja se on avoinna ti-pe 11–18 ja la-su 12–18. Pääsisäänkäynnit näyttelyyn ovat Finlaysoninkuja 9 ja Väinö Linnan aukio. Näyttelystä pääsee nauttimaan koko kesän ajan aina 27.8. asti. Tampereen kesä (5)

Uudistettu Tampereen ylpeys, Muumimuseo, avaa ovensa 17.6. ja avajaisohjelmaa on luvassa koko viikonlopun ajan. Koko perheelle suunnatussa ohjelmassa on muun muassa nukke- ja tanssiteatteria sekä yhteislaulua. Myös Sorsapuistossa on viikonlopun aikana ohjelmaa, joten kannattaa ottaa piknik-kori mukaan ja suunnata puistoon nauttimaan avajaistunnelmasta.

Kesällä kannattaa suunnata myös pois Tampereen keskustasta ja ottaa suunnaksi eripuolilta Pirkanmaata löytyvät musiikki- ja kulttuuritapahtumat. Vanhan kirjallisuuden päivät järjestetään perinteisesti juhannuksen jälkeen 30.6.–1.7.2017 Sastamalassa. Vuoden 2017 teemana on Itsepäinen Suomi ja tapahtuma on maksuton. Kirjallisuuden parissa vietetään myös Pentinkulman päiviä Urjalassa, jossa kirjoittajat ja lukijat kohtaavat 29.7.–6.8. Tapahtumassa on tarjolla myös erilaisia kursseja ja työpajoja johon kirjoittamisesta innostuneet voivat osallistua.

Kamarimusiikin ystävä pääsee puolestaan nauttimaan Musiikkia Ruovesi -tapahtumasta 27.6.–2.7., jossa kamarimusiikkia on mahdollista kuulla tunnelmallisissa kirkoissa ja kylä-taloissa. Musiikin ja historian juhlaa on kuultavana myös Sastamala Gregoriana – Wanhan Musiikin Päivillä 21.–28.7. Tapahtuma juhlistaa Suomenjuhlavuotta teemalla "Satoja säveliä, tuhansia tarinoita". Sastamala Gregoriana tunnetaan ainutlaatuisena ja tunnelmallisena vanhan musiikin tapahtumana ja konserttisaleina toimivat pääosin Sastamalan keskiaikaiset kivikirkot.

Vauhtia ja vaarallisia tilanteita on luvassa 6.–9.7. urheilun monilajitapahtumassa SM-viikolla, jossa 3 000 urheilijaa kilpailee neljän päivän aikana 30 lajin SM-mitaleista. Tapahtuma järjestetään eri puolilla Tamperetta ja lajeina muun muassa Roller Derby, Hengenpelastus, X-trial ja Rugby. Viikon aikana on mahdollista päästä myös kokeilemaan eri lajeja tai osallistua ennennäkemättömään Generation Games –liikuntatapahtumaan, jossa kisataan 3–6 hengen joukkueissa, joissa on edustettuna useampi sukupolvi.Tampereen viinikylä tarjoaa parhaan kattauksen hyvien viinien ja ruokien maailmaan. Viinikylä on avoinna 24.–29.7. Frenckelin sisäpihalla. Lisää herkkuttelua on luvassa Tamperrada-viikolla, jolla 54 mukana olevaa tamperelaista ravintolaa valmistavaa oman kolme euroa maksavan Tamperrada-pintxon, joka on myynnissä maanantaista perjantaihin 14.–18.8.

Katu-uskottaville Tampereen kesässä on tarjolla villi kortti: Manserama 2017. Ilmainen ja kaikille avoin skeittaus- ja kulttuuritapahtuma järjestetään Iso-Vilusen skeittipuistossa jo kolmatta kertaa 4.–5.8.

Tampereen kesäteattereiden lisäksi Pirkanmaa on täynnä upeita, katsomisen arvoisia teatteriesityksiä. Kauniissa luonnonmaisemissa voi teatteria ihastella muun muassa Sappeella, Valkeakoskella ja Nokialla. Sappeen kesäteatterissa esitetään tänä vuonna musiikkihupailu Räminää ja räystäskouruja ja Valkeakoskella voi hypätä Rauli ”Badding” Somerjoen matkaan näytelmässä Badding – Paratiisi. Nokian kesäteatterin ohjelmistossa voi ihastella tänä vuonna suosittua klassikkoa Kulkurin valssi.

Teksti ja kuvat: Katri Liukkonen