Luomuyrttituotteiden koko ketju kotimaassa

Virpi Raipala-Cormier ja James Cormier olivat yrttiviljelyn uranuurtajia Suomessa perustaessaan Frantsilan Luomuyrttitilan 34 vuotta sitten.

 

Aikaisena elokuun aamuna Frantsilan Luomuyrttitilan toimitusjohtaja Virpi Raipala-Cormier on vetänyt ex tempore aamuvenyttelyn puutarhassa tapaamalleen ryhmälle kiinalaismatkailijoita. Kiinalaiset hymyilevät, vierailu Frantsilan Hyvän Olon Keskuksessa toi heille yllätysbonuksen.
Kiinalaiset löysivät Hämeenkyröön sattumalta matkanjärjestäjänsä kautta, mutta Kiinaan yrttitilalla on myös alustavia vientitunnusteluja. Japani on viennin pääkohde, ja sinne yrityksen tuotannosta menee vuosittain 10−15 prosenttia.
Frantsila-tuotteita myydään Japanissa isoissa tavarataloissa luomukosmetiikkaosastoilla. Paikalliseen kysyntään on kehitetty erikoistuotteita, ja niistä esimerkiksi muistituotteet on tuotu Suomenkin markkinoille. Frantsila School of Natural Health and Beauty kouluttaa alan terapeutteja ja senioreiden hyvinvointiohjaajia.
− Brändimme on Japanissa hyvin arvostettu ja tuotteiden hintataso aivan toista kuin Suomessa. Täällä käydessään japanilaiset ostavat laukut täyteen, Virpi Raipala-Cormier kertoo.

Luonnollinen trendi, lisää kilpailua

Virpi Raipala-Cormier ja James Cormier olivat yrttiviljelyn uranuurtajia Suomessa perustaessaan Frantsilan Luomuyrttitilan 34 vuotta sitten. Viljely, jalostus ja tuotanto työllistävät nyt läpi vuoden 10 henkilöä, ja lisäksi tulevat kesätyöntekijät sekä väki brändin mukaan toimivissa yrityksissä. Frantsilan franchising-periaattein Hämeenkyrössä toimivat Frantsilan Kehäkukka ja Hyvän Olon Keskus.
Eri puolella Suomea yrttitilalla on kymmenkunta sopimusviljelijää ja joukko luonnonkasvien kerääjiä.
− Meillä koko ketju eli viljely, jalostus, tuotanto, tuotekehitys, alan koulutus ja valistustyö on kotimainen. Se on harvinaista. Luomua, kotimaisuutta ja itsehoitoa korostavan trendin myötä alalla on nyt paljon toimijoita, joista osa esimerkiksi ostaa raaka-aineen ulkomailta ja mahdollisesti jalostaa tai vain pakkaa sen Suomessa, Virpi Raipala-Cormier sanoo.
Hän vastaa Frantsilan tuotekehityksestä. Tuotannossa on 250 itsehoidollista yrttituotetta. Myynti Suomessa on viime vuodet kasvanut suunnitelmallisesti noin kymmenen prosenttia vuosittain. Isoihin ennakoimattomiin kasvuhypähdyksiin raaka-ainevarasto ei veny, sillä kesän ja syksyn sadolla tuotanto pyörii seuraavaan syksyyn.
− Laajalla tuotevalikoimalla on haluttu palvella erilaisia asiakkaita, mutta joudumme tuotteita varmasti karsimaan. Niiden äitinä se on minulle vaikeaa. Myös tuotannossa tarvitaan tehokkuutta esimerkiksi uusilla koneilla ja paremmalla tuotannonsuunnittelulla.

Teksti ja kuva Aila Välikoski


Etusivun kuva: Kaunopunahattu eli auringonhattu on yksi tutuimpia itsehoitoyrttejä. − Frantsilan Luomuyrttitila oli sen ensimmäinen viljelijä Suomessa, Virpi Raipala-Cormier kertoo.