Tampereen kauppakamarilehti

UUTISPÖYTÄ

Markkinointi ja myynti: Kaipaisivatko asiakkaasi brändiäsi, jos se poistuisi?

Julkaistu 29.11.2017
Pohdi rationaalisten hyötyjen lisäksi asiakkaan tunnetta. Asiakasuskollisuus lujittuu, kun brändi vetoaa myös emotionaalisiin hyötyihin.


Suurin osa yritysten johdosta unelmoi vahvasta brändistä, joka helpottaa markkinointia, vahvistaa asiakasuskollisuutta ja ehkä antaa mahdollisuuden pyytää parempaa hintaa. Onko brändisi niin vahva, että asiakkaasi kaipaisivat sitä, jos se poistuisi?

Vahvan brändin rakentaminen ei ole ydinfysiikkaa vaan rehellisyyttä ja raakaa työtä. Alla kuusi vinkkiä, joilla pääset alkuun vahvan brändin rakentamisessa.

1) Henkilöstö mukaan. Jos teet brändimuutosta, ota henkilöstö mukaan prosessiin – myös ne vastarannan kiisket. Brändi muodostuu kaikissa asiakaskohtaamisissa, joten koko henkilökunta vaikuttaa brändiin omalla työskentelyllään ja käytöksellään. Vaikka suurta brändimuutosta ei olisi tulossa, ei haittaa lainkaan kerrata brändin ydinpiirteitä henkilöstölle silloin tällöin.

2) Tiedä tavoitteesi. Selkeät tavoitteet auttavat kirkastamaan brändiä. Jos tarkoituksesi on kasvaa kansainvälisesti merkittäväksi toimijaksi, brändin kehittämisessäkin täytyy ottaa vähän etunojaa. On myös helpompi sitouttaa henkilöstö mukaan muutokseen, kun tavoite siintää kirkkaana mielessä.

3) Tunne yrityksesi. Kun brändiä kehitetään, ensimmäiseksi selvitetään yrityksen aito identiteetti ja millainen on sen maine markkinoilla. Mitä muut sanovat yrityksestäsi ja tuotteistasi, kun poistut huoneesta? Mitä yrityksesi ja tuotteesi on ja mitä se ei ole? Suosittelen brutaalia rehellisyyttä. Vääristä lupauksista ja tyhjistä puheista kun jää someaikana kiinni niin nopeasti, ettei ehdi kissaa sanoa.

4) Tunne markkinasi. Mitkä asiat ovat tärkeitä asiakkaillesi? Viimeisimpien tutkimusten mukaan erityisesti emotionaalisiin hyötyihin vetoaminen vahvistaa asiakasuskollisuutta. Mieti siis rationaalisten hyötyjen lisäksi myös tunnetta. Esimerkiksi mitä asiakkaasi tuntee, kun käyttää tuotettasi. Vertaa yritystäsi kilpailijoihin. Suosittelen kysymään ajatuksia myös asiakkailta, jotka usein osallistuvat mielellään hyvän kumppanin brändin kehitystyöhön.

5) Varmista johdonmukaisuus. Visuaalisuus ja sanalliset viestit tukevat toisiaan. Johdonmukaisuuden on oltava kunnossa, kun rakennetaan vahvoja brändejä. Toisella viikolla ei voi viestiä eri tyylillä kuin seuraavalla. Onko yrityksesi nykyinen visuaalinen ilme linjassa identiteetin ja tavoitteesi kanssa. Entä verrattuna kilpailijoihin, onko ilme tarpeeksi erottuva, jotta yrityksesi tunnistetaan? Jos yritykselläsi ei ole vielä selkeää asiakaslupausta, olisi aika sellainen tehdä ja pitää siitä kiinni myös parin seuraavan vuoden ajan.

6) Markkinoi. Tuotteet eivät pidä hyllyllä ääntä itsestään eikä yrityksesi nouse itsekseen asiakkaiden tietoisuuteen. Brändiä tukevat tehokkaat markkinoinnin konseptit vetoavat sekä tunteisiin että rationaaliseen päätöksentekoon.

Kokenut konsultti voi auttaa yritystäsi kiteyttämään brändin ydinasiat, muokkaamaan asiakaslupauksen ja visuaalisen ilmeen. Konsultti auttaa samalla tähtäämään vähän korkeammalle, koska perussuoritus markkinoinnissa ei enää riitä. Meneehän se pallokin paremmin maaliin, kun siinä on vähän jengaa.

Markkinointi-ja-myynti-pauliina-koivunen


Pauliina Koivunen Nelio lila Strategi ja yrittäjä Nelio lila Jenga Markkinointiviestintä

Kuulisin mielelläni ajatuksiasi vinkeistäni: pau@jenga.fi