Yrityksissä viime kevättä paremmat tunnelmat

Pirkanmaan yritysbarometrin I/2014 mukaan Pirkanmaan yrityksissä on paremmat tunnelmat kuin viime keväänä.

Tampereen kauppakamarin jäsenyrityksissä odotukset tulevasta vuodesta ovat liikevaihdon ja henkilöstön osalta paremmat kuin vuosi sitten. Kevään jäsenkyselyyn vastanneista 402 yritysjohtajasta 51 prosenttia uskoo, että liikevaihto kasvaa edellisvuoteen verrattuna.
Yli puolet vastanneista arvioi henkilöstömäärän säilyvän viime vuoden tasolla, kun taas 28 prosenttia ilmoittaa henkilöstömäärän kasvavan. Henkilöstön kasvua raportoivat erityisesti 50–249 henkeä työllistävät yritykset.
Liikevaihto on parantunut erityisesti teollisuudessa. Viime vuonna 43 prosenttia odotti liikevaihdon heikkenevän, tänä keväänä enää 18 prosenttia. Kaupan ja palveluiden toimialoilla edelleen yli puolet vastanneista uskoo liikevaihdon kasvuun viime vuoden tapaan. Sen sijaan palvelualoilla negatiivisten ja positiivisten odotusten eroa mittaava saldoluku näyttää heikkenevän seuraavan kuuden kuukauden aikana.
– Riittämätön kysyntä on edelleen merkittävin yritystoimintaa haittaava tekijä. Teollisuudessa uskotaan kuitenkin, että tilauskanta ja odotukset voivat parantua seuraavien kuuden kuukauden aikana. Sen sijaan huono merkki on palvelualojen odotusten heikkeneminen. Vienti on alkuvuonna ollut vaisua. Toisaalta ulkomaankaupan asiakirjojen menekin perusteella Tampereen kauppakamarin toimialueella on ainakin osa yrityksistä mennyt vastavirtaan ja saanut hyvin toimituksia EU-alueen ulkopuolelle, Tampereen kauppakamarin apulaisjohtaja Markus Sjölund kommentoi.

Graafi-pirkanmaan-yritysbarometri-toukokuu-2014

Pirkanmaan yritysbarometri toukokuu 2014: Liikevaihto, henkilöstö ja investoinnit kaikilla toimialoilla vuoteen 2013 mennessä. Vastaajia 402.