Ilkka Rahkonen zoomaa kansainvälisille markkinoille

Ilkka Rahkonen ajeli 16-vuotiaana mopolla Kangasalta Tampereelle tekemään nuortenohjelmaa Radio 957:ään ja toivoi hartaasti pääsevänsä radioon töihin. Tänään, yli 25 vuoden radio- ja tv-uran jälkeen hän luotsaa tuotantoyhtiö Aito Mediaa kansainvälisille markkinoille.

Poliisit. Erilaiset äidit. Suomen huutokauppakeisari. Haapasalo goes America. Martina ja hengenpelastajat.
Tamperelainen tuotantoyhtiö Aito Media tuottaa vuodessa yli 200 tuntia viihdettä, faktaa ja draamaa suomalaisille tv-kanaville. Lisäksi se myy kehittämiään formaatteja eli ohjelmakonsepteja ulkomaille. Viimeksi kaupat syntyivät formaatista Martina ja hengenpelastajat Euroopan suurimman kaupallisen tv-yhtiön, ranskalaisen TF1:n kanssa. TF1 tekee ohjelmasta tänä vuonna ranskankielisen version.
– Tuotantoyhtiö voi kansainvälistyä kahdella tapaa. Yleensä suomalaisyhtiöt myyvät liiketoimintansa ulkomaiselle yhtiölle ja edustavat sen jälkeen emoyhtiötä Suomessa. Käytännössä tämä on emoyhtiön formaattien lokalisointia Suomeen, Aito Median liiketoimintajohtaja Ilkka Rahkonen sanoo.
– Tälläkin tavoin voi menestyä, mutta me teemme toisin. Kehitämme omia ohjelmaformaatteja ja myymme niitä eteenpäin. Koska pelkkä formaattimyynti ei ole tarpeeksi tuottava bisnes, pyrimme myymään formaatin lisäksi toteutuksen.
Esimerkiksi Aito Median viime syksynä lanseeraamaa Kadonnut joulupukki -sarjaa kaupataan maailmalla siten, että formaatin lisäksi tarjolla on käsikirjoitus ja toteutus. Ostaja, ulkomainen tuotantoyhtiö voi tuoda Tampereen Tohloppiin omat näyttelijät, jotka näyttelevät roolit omalla kielellään.
Aito Median ohjelmia nähdään jo 40 maassa, ja vauhtia kiihdytetään entisestään brittiläisen kumppanin Content Media Corporationin kanssa. Se hankki Aito Mediasta viidenkymmenen prosentin omistusosuuden puolitoista vuotta sitten ja oli ratkaiseva steppi yhtiön kehityksessä.
– Aito Median etsiessä kansainvälistä kumppania halukkaista partnereista ei ollut pulaa. Yhdestä periaatteesta pidettiin kuitenkin kiinni: omasta tuotekehityksestä ei luovuta. Content Median omistajat ovat riippumattomia indie-tuottajia, jotka jakavat kanssamme samanlaisen palon tehdä omia sisältöjä, Rahkonen kertoo.

Aito Tehdas viritettiin Mediapolikseen

Ilkka Rahkonen palkattiin Aito Mediaan runsas vuosi sitten kasvattamaan ja kansainvälistämään yhtiön liiketoimintaa. Hän kehittää myös viime kesänä perustettua Aito Tehdas -yhtiötä. Siinä ovat mukana Aito Media ja Eppu Normaali Oy:hyn kuuluva Akun Tehdas.
Tampereen Mediapoliksessa pyörivä Aito Tehdas yhdistää Akun Tehtaan tapahtumatekniikan asiantuntemuksen Aito Median sisältö- ja tuotanto-osaamiseen.
– Aito Tehdas vastaa tällä hetkellä Ylen päivittäissarjan Uuden päivän tuotannosta. Sarjan suunnittelu tulee Ylestä ja Aito Tehdas hoitaa toteutuksen, Rahkonen selvittää.
Uuden päivän tuotanto siirretään tämän vuoden lopussa Mediapoliksessa rakenteilla olevaan draamahalliin, joka soveltuu tv- ja elokuvatuotantojen lisäksi isoihin yleisötapahtumiin. Aito Tehdas käyttää jatkossa draamahallia omiin produktioihinsa ja myy palveluja muille toimijoille niinä aikoina kun se ei ole Ylen käytössä.
– Tampereelta on tähän asti puuttunut erityisesti isoihin audiovisuaalisiin tuotantoihin soveltuvaa tilaa, toimialan perusinfraa. Draamahallilla ja Mediapoliksella Yle tukee merkittävällä tavalla paikallista av-alaa. Ne ovat samalla lupaus Ylen sitoutumisesta Tampereelle, Rahkonen sanoo.
Aito Medialla on toimipaikat Tampereella ja Helsingissä. Rahkosen mukaan muuttoa kokonaan pääkaupunkiseudulle on harkittu, mutta halu kehittää alaa Pirkanmaalla sekä Mediapoliksen myönteinen kehitys pitävät toimintaa Tampereella jatkossakin.
– Pääosa tuotekehityksestä ja osa tuotannoista sijaitsevat täällä. Mediapolis on ympäristönä tärkeä, sillä meitä kiinnostavat nuorten osaaminen ja tuoreet ajatukset sekä start upit, jotka lähestyvät alaa uudesta näkökulmasta.
– Mutta toisaalta kun tähtäimessä on kansainvälisyys, ei ole niin suurta väliä, mistä kaupungista toimitaan. Emme tee ohjelmia pelkästään pirkanmaalaisille tai suomalaisille. Kaikkien tuotantojemme on toimittava kansainvälisesti, Rahkonen sanoo.

Aina siellä missä tapahtuu

Aito Median perustivat vuonna 2003 Tampereen yliopiston toimittajaopiskelijat Ilkka Hynninen ja Eero Hietala. Luova Tampere -lehteen vuonna 2008 haastateltu Hynninen asetti jo tuolloin yrityksen askelmerkit paikoilleen.
– Tavoitteena on kehittää kuusi viihteellisten asiaohjelmien factual entertainment -formaattia parin vuoden aikana ja myydä ne kansainväliseen levitykseen, hän linjasi tulevaisuutta.
  – Tunsin Ilkan ja Eeron ennestään, mutta työhön liittyvä yhteydenotto tuli minulle ihan puskista. Sanoin aluksi, että enpä usko tämän johtavan mihinkään, mutta voidaan silti jutella, muistelee Rahkonen, joka kehitti tuohon aikaan Ylen kumppanuustoimintaa.
– Kun tavattiin ja juteltiin, näkymä muuttui tosi kiinnostavaksi. Mediamaailma ja median ansaintalogiikat muuttuvat nyt vauhdilla, ja ajattelin, että olisinpa harvinaisen hölmö, jos en katso murrosta Yleisradion ulkopuolelta.
– Olen ollut urallani mukana isoissa median käänteissä, ja nyt ehdin kokemaan vielä todellisen murroksen. Harkitsin kuitenkin huolella ja tein swottia itselleni. Totesin, että huonoimmassakin vaihtoehdossa oppisin tosi paljon.
Ilkka Rahkonen kertoo tehneensä aina työtä, joka on kiinnostanut häntä aidosti. Uraa on ohjannut ikuinen kysymys: Miten tehdään sellaista sisältöä, joka koskettaa yleisöä?
– Olen ollut alan hommissa 16-vuotiaasta lähtien. Jo ensimmäisissä radio-ohjelmissani olin perimmäisten kysymysten äärellä, kuten miksi olemme täällä. Nuoren miehen eksistentiaalista tuskaa, hän nauraa.

Epätäydellisyys koukuttaa

Viihdettä, jolla on merkitystä. Entertainment with purpose. Aito Median tunnukset sopivat Ilkka Rahkoselle hyvin.
– Kerromme elämästä ja viihdytämme. Viihteen tekeminen ei hävetä eikä häiritse, päinvastoin, on kiva tehdä sisältöjä, joita katsotaan.
Hyvässä viihteessä on ajatusta ja Rahkoselle rakasta tarinallisuutta. Ne nousevat pintaan esimerkiksi epätäydellisissä päähenkilöissä. Ville Haapasalo ei täytä unelmavävyn tunnuksia, huutokauppakeisarin kaltaisia tyyppejä on kaikkialla maailmassa.
– Teetimme vähän aikaa sitten tutkimuksen, jossa selvitettiin tv-tuotantojen vastaanottoa eri ikäryhmissä. Selvisi, että yli 35-vuotiaat tahtovat katsoa ammattilaisia näyttelijöitä, laulajia, asiantuntijoita eli tv:lle esiintymistä. Tätä nuoremmat samaistuvat ja odottavat ohjelman luovan tunnelmaa, että minäkin voisin olla tuossa mukana. Tulos tukee käsitystämme, että epätäydellisyys tuntuu läheiseltä ja koukuttaa katsomaan.
Katsojien odotukset ja toiveet siis eriytyvät ja verkko vetää puoleensa yhä useampia tv-katsojia. Toistaiseksi televisio on pitänyt pintansa hyvin. Rahkonen kertoo, että esimerkiksi viime vuonna lineaarista eli perinteistä, eri kanaviin järjestettyä, tiettyinä aikoina ohjelmaa lähettävää tv:tä katsottiin suomalaisissa talouksissa enemmän kuin koskaan ennen. Muutoksen merkit ovat kuitenkin ilmassa. Elokuvia ja tv-sarjoja suoratoistona tarjoava tilausvideopalvelu, yhdysvaltalainen Netflix ennustaa lineaariselle tv:lle pikaista kuolemaa. Yhä useammat katsovat jo tv-suosikkejaan eri päätelaitteilta haluamaansa aikaan.
– Muutoksia tapahtuu myös mediataloissa. Ruotsissa Aftonbladet investoi uutistyössään voimakkaasti online-videoon, mutta Suomessa murros on vasta tulossa. Seuraamme tarkasti kehitystä ja tuotamme sisältöjä uusiin jakelukanaviin yhä enemmän, Ilkka Rahkonen sanoo.

Teksti Päivi Eskelinen Kuvat Olli-Pekka Latvala

Ilkka-Rahkonen-hyvä-tarina-kiehtoo-kaikkialla-maailmassa.
– Hyvä tarina kiehtoo kaikkialla maailmassa. Millään teknologialla tai toteutuksella ei ole merkitystä, jos tulos ei herätä katsojassa tunnereaktiota. Digitaalinen media on pelkkiä bittejä siihen asti, kun se nostaa tunnereaktion, eikä minua lakkaa kiinnostamasta, miten tämä tehdään, Ilkka Rahkonen sanoo.

Ilkka Rahkonen

Nelio lila1970 syntyy Tampereella
Nelio lilaSekalaisia opintoja eri aloilta
Nelio lila1991–1993 toimittaja, Radio Sata
”Opiskelin nuorisotyötä, kun törmäsin turkulaiseen Radio Sataan, toisen sukupolven kaupalliseen radioasemaan, johon oli haettu mallia Amerikasta, ja tulevaisuuteni oli sinetöity.”

Nelio lila6/1993–1996, tuottaja, toimittaja, päätoimittaja, Radio Pori
”Olin vasta 22-vuotias, kun minusta tuli päätoimittaja. Silloin oli pojalla tosi isot saappaat jalassaan.”

Nelio lila2/1996-9/1996, toimittaja, asiantuntija tietokoneavusteisen juontotyön kehittämisessä, YLE
Nelio lila1997–2003, ohjelmajohtaja, SBS
”Kehitimme Ari Ojalan kanssa Iskelmästä valtakunnallisen radioketjun. Iskelmä on huolella konseptoitu tuote ja taipuu tarvittaessa myös tapahtumiksi tai vaikka lenkkimakkaraksi. Se on puhdasta viihdettä, unelmien maailma.”

Nelio lila2004–2013, toimittaja, tuottaja, design-päällikkö, kumppanuuspäällikkö, YLE
Nelio lila2013– liiketoimintajohtaja, Aito Media



Perhe

Nelio lilaVaimo tekstiilisuunnittelija Merja Palin, aikuinen poika ja 16-vuotiaat kaksostytöt; koti Kangasalan Liuksialassa 

Suosikkiohjelmia

Nelio lilaPerheen kanssa Voice of Finland, Ville Haapasalon sarjoja, Au pairit Lontoossa ja Los Angelesissa. Omia suosikkeja Lilyhammer ja Netflixissä Better Call Saul.

Harrastuksia

Nelio lilaKulttuuria ja musiikkia laidasta laitaan. Lukuvuorossa Pajtim Statovcisin Kissani Jugoslavia.

Motto: Mitähän tästä voisi oppia?