Lentäjäkoulutus nousee siivilleen Tampere-Pirkkalasta

Tampere Aviation Forumissa kuultiin lentoyhtiöiden edustajilta, että Tampere on kyllä kiinnostava kohde, mutta varmoja lupauksia uusista yhteyksistä ei saatu. Neuvotteluyhteydet ja -tunnelmat ovat kuitenkin hyvät. Lentämiseen liittyvää nostetta lisää Tampere-Pirkkalaan tammikuun alussa siirtyvä Patrian Pilot Training ja keväällä avattava lentäjien koulutuskeskus. – Tampereen taivaalla alkaa näkyä nykyistä enemmän koneita, mutta ne ovat aika hiljaisia, sanoo Patria Pilot Training Oy:n toimitusjohtaja Mikko Paronen.


Patrian pilottikoulutuksessa yksi kurssi kestää 18 kuukautta, ja Paronen arvioi, että vuoden päästä koulussa eri kursseilla on 70–100 opiskelijaa.

Koulutus myös uudistuu. Perinteisempää koulutustarjontaa täydentää MPL-koulutusohjelma (Multi-Crew Pilot License). Siinä koulutetaan usean ohjaajan miehistön jäseneksi lentokoneeseen. Kirjainlyhenne voitaisiin avata myös sanoilla modern, professional and line-oriented.

– Koulutuksessa käytetään uutta opetusteknologiaa ja lentosimulaattoria. Nyt keskitytään kouluttamaan lentoyhtiöille tietyn koneen miehistöä yksittäisen pilotin sijaan. Ammattimaisuus korostuu, Paronen sanoo.

Patria Pilot Training on kouluttanut satoja kotimaisia ja lukuisia ulkomaisia oppilaita liikennelentäjiksi perustamisvuodestaan 1998. Jatkossa se kouluttaa myös Finnairin uudet lentäjät yhdessä Finnair Flight Academy Oy:n kanssa.

Tampere-Pirkkalan koulutuskeskukseen sijoittuu lisäksi Tredun lentokoneasentajien koulutus.

Aviation-Mikko-Paronen1 

Patria Pilot Training Oy:n toimitusjohtaja Mikko Paronen
kertoi Tampere-Pirkkalassa alkavasta uudesta ja uudenlaisesta lentäjäkoulutuksesta.

Raha ratkaisee

Lentoliikennebisnes elää aikamoisessa turbulenssissa: lentoliikenne kasvaa, investointeja uusiin koneisiin tarvitaan, mutta alan kannattavuus on huono. Liiketoimintamallit ja markkinat muuttuvat. Ala on verisesti kilpailtu ”kontaktilaji”, hintapaineet ovat kovat. Yritysten yhdistyminen jatkuu.

Tampereella tehdään hartiavoimin töitä, jotta lentoyhtiöt kiinnostuisivat lentämään tänne ja täältä. Euroopan alueellisten lentoyhtiöiden yhdistyksen toiminnanjohtaja Simon McNamara muistutti, että päätöksenteossa raha ratkaisee.

– Lentoyhtiöt eivät tule tänne edistämään alueen kehitystä vaan tekemään rahaa. Ne kysyvät, kuinka iso ja millainen markkina on, onko täällä bisnestä. Mitä kilpailevia matkustusvaihtoehtoja alueella on ja mikä on lentoliikenteen kilpailutilanne? Kuinka helppoa operointi kentällä on? Paljonko se maksaa? Voidaanko käyttää julkista apua reittien tukemiseen?

SAS on lisännyt lentopaikkojen määrää Tampereelta Tukholmaan, ja myyntijohtaja Anders Wahlström sanoi, että SAS uskoo vankasti Tampereen seudun potentiaaliin.

– Tärkeää on alueen markkinointi ja matkailijoiden tietoisuuden lisääminen lentoyhteyksistä.

”Kotikenttäetu on
yhteinen asiamme”

Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehittämisyhtiö Tredea Oy vastaa alueen lentoliikenteen kehitysohjelmasta. Työtä on tehty suorien Euroopan-lentoyhteyksien lisäämiseksi.

Lokakuussa kerrottiin, että Latvian kansallinen lentoyhtiö Air Baltic palaa takaisin Tampere-Pirkkalan lentoaseman käyttäjäksi. Ensi maaliskuun lopusta alkaen Air Baltic tarjoaa kuusi kertaa viikossa varhaisaamun lennon Riikaan, josta tarjolla on 50–60 jatkoyhteyttä Eurooppaan.

Air Balticin lisäksi Tampereen kentältä lentävät SAS, Ryanair, Finnair ja TUI.
Keväällä Tampereelta lennetään suoraan kaikkiaan seitsemään kohteeseen: Kanarian saarille, Tukholmaan, Kittilään, Riikaan, Bremeniin ja Budapestiin. Tukholma tarjoaa noin 150 ja Helsinki noin 130 lisäkohdetta.

– Kotikenttäetu on meidän kaikkien yhteinen asia. Työtä tehdään yhdessä Tampereen kaupungin ja kaupunkiseudun kuntien sekä yritysten kanssa, sanoo Tredean lentoliikenteen kehitysjohtaja Marja Aalto.

Tredean toista kertaa järjestämä kansainvälinen lentoalan tapahtuma Aviation Forum kokosi Tampereelle joulukuun alussa noin sata lentoalan ammattilaista keskustelemaan lentoliikenteen kasvusta, alueellisesta kehityksestä ja Suomen tilanteesta.

 
Aviation paneeli

Tampere Aviation Forumin paneelikeskustelussa Euroopan alueellisten lentoyhtiöiden toiminnanjohtaja Simon McNamara, valtion tukiin lentoasemille erikoistunut CMS Belgiumin lakimies Annabelle Lepièce, Air Balticin liikennöintiverkoston johtaja Wolfgang Reuss, Ryanairin reittisuunnittelun johtaja Aoivean Brennan, SASin myyntijohtaja Anders Wahlström ja Finnairin myyntipäällikkö Sebastian Risku. Puhetta johti Tampere Ambassador Tom Ronell.


Aviation bisnesdia

Lentoliikenne on merkittävä talousmahti. – Ja lentomatkustuksen tarpeen on arvioitu kaksinkertaistuvan 20 vuoden sisällä, sanoi kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n analyytikko Tom Hedberg.