Lisää osaavia ammattilaisia Pirkanmaalle

Yritysten työvoima- ja osaamistarpeet muuttuvat jatkuvasti. Koulutus- ja työmarkkinoiden työvoima- ja osaamistarpeet eivät kuitenkaan kohtaa riittävän hyvin. Pirkanmaan elinkeinoelämän edunvalvontatyötä Tampereen kauppakamarissa ohjaavassa vaikuttamissuunnitelmassa on usein – myös vuonna 2016 – keskiössä ammattitaitoisen henkilöstön saatavuus.

– Monet nuoret joutuvat koulutuksesta valmistumisen jälkeen suoraan työttömiksi, toisilla aloilla taas on jatkuva pula osaavasta henkilöstöstä. Valmistuneiden osaamiseen ollaan yrityksissä vain osittain tyytyväisiä.
Ajattelumalli, jossa osaamistarpeet ennakoidaan tänään ja sen perusteella koulutetaan osaajat viidestä seitsemään vuoden päästä valmistuviksi, ei enää toimi. Tarvitaan jatkuvia yhteyksiä työelämään, sieltä opiskeluun ammentamista ja työelämän pelisääntöjen oppimista, Tampereen kauppakamarin edunvalvontajohtaja Peer Haataja arvioi.

100Paikkaa – käytännön toimintaa

Marraskuussa alkoi 100Paikkaa -rekrytointikampanja, jolla pyritään saamaan merkittävä määrä uusia osaajia Tampereen seudun avoimiin ICT-toimialan työpaikkoihin. Digitalisaatio nähdään keskeisenä alueen tulevaisuuden työllistäjänä, ja samalla nostetaan alueen ilmettä tärkeänä ICT-alan yrityskeskittymänä, uutena Euroopan Piilaaksona.

– Tampereella toimivat ICT-yritykset ovat valmiita palkkaamaan oman kasvunsa tukemiseksi työntekijöitä niin Pirkanmaalta kuin mielellään muualtakin Suomesta. Uusista töistä kiinnostunut voi keskittyä alueen yritysten tarjoamiin uramahdollisuuksiin tietäen, että esimerkiksi asumisen käytännön asioihin on saatavilla ammattilaisen apua Kiinteistömaailma Tampereen Ratinan toimipisteestä, iSearch Group Oy:n luova johtaja Ville Mäkinen kommentoi.

Kampanjan alussa uusia osaajia ovat palkkaamassa Bitwise, DB-Manager, Intopalo, Gofore, Insta DefSec, Eatech, Seravo, Wapice, Leanware ja Quva. Edellä mainituissa yrityksissä tavoitellaan täytettäväksi satoja avoimia työpaikkoja lähitulevaisuudessa. Jatkossa kampanjaan odotetaan lisää yrityksiä.

100Paikkaa -kampanjan yhteistyökumppaneina ovat Headhunting-yritys iSearch Group Oy, ohjelmistoyritys Wysiwyg Oy, markkinointiviestintäyritys Nixin Oy, Kiinteistömaailma Oy sekä Tampereen kauppakamari. Kampanja on kokonaisuudessaan toteutettu pro bono -periaatteella ja se on osallistuville yrityksille maksuton.

Lisätietoja 100paikkaa -kampanjasta tästä linkistä

Teksti Noora Hietanen