Pop-up-toimisto ja Toisenlainen mahdollisuus

Tampereen kauppakamarin, Demolan ja Tampereen yliopistojen kolmen ainejärjestön Yritysappro onnistui vastaamaan yritysten kehittämishaasteisiin. – Mielenkiintoinen avaus, hyvä kokemus, kommentoivat mukana olleet projektipäällikkö Laura Niittylä Mattersoftilta ja tietojohtamisen opiskelija Iiris Saarenpää TTY:ltä.

Yritysappro ponnistettiin liikkeelle maaliskuun lopussa. Ideana oli Tampereen yliopiston kauppatieteilijöiden ja TTY:n tietojohtamisen ja tuotantotalouden opiskelijoiden voimin ratkaista yritysten antamia kehittämishaasteita. Aikaa oli huhtikuun loppuun. Opiskelijoille approtyö oli kolmen opintopisteen arvoinen, ja yritykset odottivat tuoreita näkemyksiä kehittämiseensä.

Älyliikenteen tietojärjestelmiin erikoistunut ohjelmistoyhtiö Mattersoft haki Yritysapprosta uusia näkökulmia pk-yrityksen kansainvälistymiseen, ja niitä se Laura Niittylän mukaan saikin.

– Opiskelijalle tämä oli hyvää käytännönläheistä oppimista. Mitä enemmän saa käytännön kanssa olla tekemisissä, sitä parempi, kuvasi Iiris Saarenpää.

Kybertuvallisuuteen, koneälyyn ja IoT:hen erikoistunut ohjelmistoyritys Intopalo oli niin ikään hakemassa ideoita laajentumiseensa visiona Intopalo goes Scandinavia.

– Saimme neljä strategiaideaa, joista pop-up-toimisto oli villein, ehdottomasti peukkua sille! Sen tapaisia avauksia juuri odotimmekin, projektia Intopalossa luotsannut Tom Hannelius kiitteli.

Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä haastoi opiskelijat miettimään kaupunkiseudun brändiä. Seutujohtaja Päivi Nurminen kommentoi saatuja ideoita kiinnostaviksi. Brändiä miettinyt opiskelijaryhmä korosti sitä, ettei seudun tarvitsisi korostaa olevansa ”kakkoskeskus”, ja ehdottikin seudulle slogania Toisenlainen mahdollisuus – Window to opportunity.

Yritysappro kehittyy ja jatkuu

Opiskelijapalautteen perusteella opiskelijat olivat tyytyväisiä Yritysappron konseptiin, erityisesti, koska siinä ratkaistiin tosielämän ja yritysmaailman oikeita keissejä. Yritysten antamat haasteet kiinnostivat, niissä sai käyttää oppimaansa ja oppi myös uutta.
Tyytyväisiä olivat myös yritykset, ja jokainen palautteeseen vastannut osallistuisi Yritysapproon uudelleen ja myös suosittelisi sitä muille.

– Yritysappro-pilotti onnistui kauppakamarin näkökulmasta loistavasti, ja saimme myös hyviä kehittämisehdotuksia, arvioi edunvalvontajohtaja Peer Haataja Tampereen kauppakamarista.

Eniten kritiikkiä sai Yritysappron ajoitus opintovuoden kannalta kiireiseen aikaan sekä toisaalta sen toteutukseen tarkoitetun ajan lyhyys.

– Otamme pilotista opiksi. Ensi vuonna projektitöille annetaan enemmän aikaa ja tapahtuman suunnitelma ja aikataulu lyödään lukkoon aikaisemmin, lupaa projektityöntekijä Tiina Ramstedt-Sen.

Yritysapproon osallistui opintopisteiden arvoisesti noin 50 opiskelijaa ja approhaasteita ratkaistiin kaikkiaan 13.

YritysAppro Intopalo

Yritysappron päätöstilaisuudessa Uudella Tehtaalla kuultiin kauppatieteilijöiden Tuuli Rekon ja Santeri Tuovilan ryhmän ideat Intopalon menoon Skandinavian-markkinoille. Intopalon Tom Hannelius (vas.) oli tyytyväinen tuloksiin ja koko projektiin. – Aina kun päästään lähentämään yrityksiä ja opiskelijoita, olemme ehdottomasti mukana.

etusivulla: Mattersoftin Laura Niittylä (oik.) ja opiskelija Iiris Saarenpää pitivät Yritysapproa hyvänä kokemuksena, mutta toivoivat muutoksia seuraavan toteutuksen ajankohtaan sekä aikatauluun.

Teksti ja kuvat Annikaisa Knuutila