Uusi Tampere-magneetti on myös keskustan kehittäjä

Uusi kauppakeskus Ratina on paitsi Tampereen suurin kauppakeskus ja omistajalleen Spondalle sen historian suurin kiinteistökehityshanke, myös keskustan kehittämisen moottori. – Investoinnin merkitys on todella suuri Tampereelle ja Tampereen kaupungille. Keskustan kehittäminen vaatii Ratinan kaltaisia konsepteja, Tampereen kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelinen arvioi avajaispäivän aattona. Kuulolla ravintola Periscopen miljöössä olivat muun muassa ravintoloitsija Arto Rastas ja Spondan toimitusjohtaja Kai Aejmelaeus.
Aejmelaeus-Rastas-Eskelinen netti

Eskelinen muistutti mediainfossa, että kun päätös Ratinan rakentamisesta tehtiin, se käänsi ilmapiirin kaupungissa huomattavan positiiviseksi.

– Se oli keskeinen ”turning point”. Rakentamispäätös toi myös selkeän muutoksen Tampereen merkityksessä kiinteistösijoittajien portfolioissa. Kauppakeskus muuttaa kaupungin keskustaa ja sen asiakasvirtoja – se on keskustaa kehittävä tai jopa sen pelastava hanke.

Aejemaelus-Eskelinen

– Tampere on Suomen vetovoimaisin keskittymä, mutta se tarkoittaa myös, että täällä pitää olla tarjota maailmanluokan
palvelut, joista Ratina on yksi esimerkki, totesi Tampereen kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelinen (oik.) ja
Spondan toimitusjohtajan Kai Aejmelaeuksen oli helppo olla samaa mieltä. Kuva Annikaisa Knuutila

Spondan toimitusjohtaja Kai Aejmelaeus sanoi, että Tampere on pääkaupunkiseudun lisäksi Spondan päämarkkina-alue.

– Sponda on investoinut Tampereelle pitkäjänteisesti, investointien arvo kaupungin keskustassa nousee Ratinan valmistuttua lähes 0,5 miljardiin euroon.

Mervi-Ahola-netti

Kauppakeskuspäällikkö Mervi Ahola kertoo Ratinan tuovan Tampereelle 140 liikettä ja 40 uutta brändiä.
– Ravintoloistakin täysin uusia on 16. Kuva Annikaisa Knuutila

Tuhannelle töitä

Uudessa keskuksessa on 55 000 neliötä vuokrattavaa liike-, toimisto- ja palvelutilaa, yli 140 liikettä ja 1200 parkkipaikkaa. Myyntiarvio on 200 miljoonaa euroa vuodessa, kävijätavoite kahdeksan miljoonaa. Vuokrausaste keväällä 2018 on 90 prosenttia.

– Kolmivuotisen projektin työllistämisvaikutus on 2500–3000 henkilötyövuotta ja kauppakeskus työllistää 1000 henkeä, Aejmelaeus kertoi.

Eskelinen huomautti, että Tampere on perinteinen vahva teollisuuskaupunki, mutta kauppa vahvistaa asemiaan. Tukku- ja vähittäiskaupan liikevaihdot kasvavat.

– Kauppa on myös suuri työllistäjä ja varsinkin nuorten työllistäjä. Monen ensimmäinen työpaikka on juuri kaupassa, ja tätä ensimmäisen työpaikan merkitystä ei korosteta tarpeeksi.

Kauppakeskuspäällikkö Mervi Ahola kertoi Ratinan järjestäneen oman rekrytapahtuman helmikuussa.

– Mukana oli 40 liikettä ja kävijöitä tuli 3000. Useat liikkeet saivat koko henkilöstönsä rekrytoitua silloin.

Aejmelaeus kertoi myös ympäristövastuullisuuden olleen yksi Ratinan suunnittelun painopisteistä. Kauppakeskukselle haetaan Very Good -tason BREEAM®-ympäristösertifikaatti, ja keskukseen on toteutettu lukuisia teknisiä ratkaisuja käytönaikaisen energiakulutuksen vähentämiseksi.

– Jätteet hyötykäytetään sataprosenttisesti kiinteistöissämme ja jäähdytyksessä hyödynnetään Ratinan Suvannon viileitä vesimassoja eli koskikylmää. Liikkeiden kylmäkoneiden tuottama lämpö käytetään hyväksi kiinteistön lämmittämisessä ja sisätilojen lämpöä hyödynnetään parkkitilojen lämmityksessä.

Periscopesta-ulos-netti

Maamerkit maisemassa. Maisema onkin Ratinan ravintoloiden yksi vetovoimatekijä.Kuva Annikaisa Knuutila

Uutta kauppaa ja co-workingia

Kauppakeskus Ratinassa asiakkaita palvelee 140 liikettä, aloitusvaiheessa ovensa avaa 110 liikettä. Päivittäistavaratarjontaa edustavat Alko, K-Supermarket ja Lidl, muotia Halonen, H&M, Monki, New Yorker ja Zara. Uusia ravintoloita ja kahviloita kaupunkiin tulee 28, esimerkiksi Arto Rastaan Periscope, Espresso House, Hanko Sushi, Sandro ja Tortilla House.

Sisustamisesta kiinnostuneille on tarjolla muun muassa Clas Ohlson, Eurokangas, Finlayson, Granit, Vallila, Vepsäläinen ja Värisilmä.

Työterveyden ja työhyvinvoinnin palveluita tarjoava Pirte eli entinen Tullinkulman Työterveys tuo Tampereen päätoimipisteensä Ratinaan.

Spondan MOW-konsepti (Mothership Of Work) avaa syksyllä 2018 uuden coworking-tilan Ratinan kauppakeskuksen yhteyteen. Ratinan MOW Supernova tarjoaa joustavat työtilat noin 300 yrittäjälle ja työntekijälle.

Kauppakeskus Ratina toimii myös kohtaamispaikkana sekä näyttämönä kaupunki- ja kulttuuritapahtumille, ja siellä järjestetään tänä vuonna säännöllisesti tapahtumia koko perheelle ja eri ikäryhmille. Kauppakeskus on aktiivisesti mukana monissa Tampereen kesätapahtumissa.

RatinajaRanta-Ratina-netti

Ratina kostuu kolmesta rakennuksesta – uudisrakennus Ratinasta sekä henkiin herätetyistä funkkisrakennuksista
Ranta-Ratinasta ja Ratinan Kulmasta. Liike- ja palvelutilaa on 53 000 neliötä. Kuva Sponda

Osana uutta kaupunkihistoriaa

Kauppakeskus Ratina on osa merkittävää kulttuuriympäristöä, jossa on 1800-luvun lopulla ollut muun muassa lasitehdas, konepaja ja Tampereen ensimmäinen meijeri.

Nelio lila 1938 Ratinaan valmistui Tampereen linja-autoasema ja samoihin aikoihin linja-autoaseman yhteyteen rakentui kokonainen funkkiskortteli.

Nelio lila 1952 Vilkastuvan kaupunginosan kentällä pelattiin vuoden 1952 olympialaisten jalkapallo-otteluita.

Nelio lila 1966 Tampereen stadion valmistui.

Nelio lila 2009–2012 Ratinanrannan asuinalue rakennettiin.

Nelio lila 2018 Kauppakeskus Ratina avattiin 19. huhtikuuta.

Ratinaa-sisa-netti

Vaiheessa-netti

Kauppakeskuksen vaikutusalueella asuu noin 530 000 asukasta, ja Ratinaan odotetaan vuosittain noin
kahdeksan miljoonaa kävijää. Kiinteistösijoitusyhtiö Spondalle Kauppakeskus Ratina on yhtiön kautta