Yritysappro kokosi opiskelijat ideoimaan

Yritysappro keräsi opiskelijat yhteen ratkomaan yritysten arjen ongelmia. Niko Saarinen ja Kaisa Kivipelto (kuvassa) olivat tyytyväisiä mahdollisuuteen päästä tekemään käytännönläheistä yhteistyötä yritysten ja toisten opiskelijoiden kanssa. Tampereen kauppakamarin, Demolan ja opiskelijajärjestöjen (Boomi ry, Man@ger ja Indecs) yhteistyössä järjestämän tapahtuman ensimmäisenä päivänä yritykset esittelivät omaa toimintaansa ja antoivat opiskelijoille approhaasteen ratkaistavakseen.
Opiskelijoiden tunnelma yritysapprossa oli innostunut ja odottava. Kauppatieteiden opiskelija Kaisa Kivipelto ja tuotantotalouden opiskelija Niko Saarinen kertoivat kiinnostuneensa kurssista erityisesti sen käytännönläheisyyden vuoksi.

- Yritysappron tuoma yhteistyön mahdollisuus kiinnostaa. On mukavaa kun tämä kurssi tuo hieman vaihtelua perinteiseen opiskeluun. Approhaasteiden myötä on myös mahdollista päästä luomaan jotain aivan uutta, Kivipelto sanoo.

Myös Saarinen on mielissään yhteistyöstä sekä yritysten, että muiden opiskelijoiden kanssa.

- Muissa kursseissa on vain vähän mahdollisuuksia tavata muiden alojen opiskelijoita. Uusia ihmisiä tapaamalla on mahdollista saada uusia näkökulmia asioihin, Saarinen täsmentää.

Uusien näkökulmien tärkeys painottui myös yritysten edustajien puheenvuoroissa, sillä yrityshaasteiden lisäksi opiskelijat saivat vinkkejä myös työelämään. Monissa puheenvuoroissa rohkaistiinkin nuoria keräämään laajaa tietämystä myös muista kuin opiskelemastaan alasta. Lisäksi heitä kannustettiin uudenlaiseen ja rohkeaan ajatteluun sekä ideointiin.

Tapahtumassa mukana olleen yrityksen, Pirkanmaan Osuuskaupparyhmän kehityspäällikkö Lea Suuripää toivoi opiskelijoita approhaasteeseen luovia, uusia ja jopa hieman hulluja ideoita. Hänellä on myös kovat odotukset opiskelijoiden ratkaisujen suhteen.

- Olemme aikaisemminkin tehneet paljon onnistunutta yhteistyötä korkeakoulujen kanssa. Tapahtumana Yritysappro on mielenkiintoinen ja voi herätellä meidät yritysmaailmassa ajattelemaan asioita aivan uudella tavalla. Opiskelijoilta on varmasti mahdollista saada tuoreita ja ennakkoluulottomia ideoita ja ratkaisuja, Suuripää sanoo.

Suuripään esittämä approhaaste vertaiskaupan mahdollisuuksista herättikin opiskelijoissa paljon innokkaita kysymyksiä.

Yritysappro

Opiskelijoiden esittämät ratkaisut kuultiin 7.4. järjestetyssä päätöstilaisuudessa TTY:n Kampusareenan auditoriossa (kuvassa yllä). Nähtäväksi jää kuinka uudet ideat saavat tuulta alleen.

Teksti ja kuvat: Katri Liukkonen, joka työskentelee Tampereen kauppakamarissa viestintäassistenttina osana opintojaan Tampereen yliopistossa.