Jytkytellen kohti uutta hallitusta!

Pirkanmaa tarvitsee ministerin, ja nimenomaan sellaisen ministerin, joka katsoo asioita kokonaisuuden kannalta.

Vaalit on käyty ja kansa on puhunut. Keskustan vaalimenestys lupaa ylisääntelyn ja lupabyrokratian purkua, jos puolue pitää kiinni puheenjohtaja Juha Sipilän yhdestä keskeisimmästä vaalilupauksesta. Ja miksi ei pitäisi, olihan Sipilän ensimmäinen teesi hallituksen muodostamiseen luottamus. Normitalkoot ja ylisääntelyn purku olivat Sipilän teesit erityisesti yrittäjyyden ja investointien lupabyrokratian osalta. Tästä on hyvä jatkaa ja rakentaa luottamusta elinkeinoelämän ja uuden pääministerin välillä.

Jos normitalkoissa keskitytään ainoastaan maatalousyrittäjyyteen ja -investointeihin, luottamus häviää nopeasti. Onneksi myös Kokoomus, demarit ja Perussuomalaiset olivat vaaliohjelmissaan valmiit järkeistämään byrokratiaa – odotan mielenkiinnolla toimia! Uuden hallituksen tulee ottaa aktiivinen rooli myös EU-tasolla ja estää Suomen kilpailukykyä haittaavat ja tarpeetonta sääntelyä lisäävät EU-direktiivit, sekä puuttua kovalla kädellä jo valiokuntavaiheessa niin sanottuun Suomi-lisään, kun EU-lakeja tuodaan kansalliseen lainsäädäntöön.

Pirkanmaalla vaalit toivat mukanaan mukavia yllätyksiä ja myös pettymyksiä. Nuoret ja osaavat naiset Sanna ja Sofia saivat mahtavat äänisaaliit – siitä lämpimät onnittelut molemmille. Keskustan Arto ja Mikko jatkoivat vakuuttavaa taivaltaan, toivon mukaan jompikumpi myös kohti ministeriauton kyytiä. Myös Perussuomalaisten Lea ja Sami pärjäsivät hyvin. Kokoomuslaisista Paulin kampanja oli näyttävä ja tulos puhuu puolestaan. Jaskarin Harri tekee takuuvarmaa työtä Pirkanmaan ja elinkeinoelämän puolesta, ja työ kantoi hedelmää myös vaaleissa.

Hieman yllättäen Satosen Arto ja Sasin Kimmo joutuivat taistelemaan Kokoomuksen viimeisestä paikasta, ja Kimmolle jäi mustapekka käteen. Kimmon osaamisella on käyttöä, ja on harmi, että noin kovan tason valtiomies putoaa eduskunnasta. Pirkanmaa tarvitsee ministerin ja nimenomaan sellaisen ministerin, joka katsoo asioita kokonaisuuden kannalta yli puoluerajojen. Oman pikkuseutukunnan tai lähiön puolustamisen aika on ohi – kokonaisuus ratkaisee.

Pirkanmaan yhteiset tavoitteet edunvalvonnalle on kohtuullisesti saatu koottua yhdensuuntaisiksi. Alueen edunvalvontaa pääkaupunkiseudun suuntaan pitää edelleen tiivistää ja systematisoida eri toimijoiden kesken. Yhteistyön tiivistäminen on lähtenyt hyvin liikkeelle Pirkanmaan Yrittäjien, Tampereen kaupungin, Pirkanmaan liiton ja Tampereen kauppakamarin voimin. Haastankin myös Pirkanmaan kansanedustajat yli puoluerajojen mukaan yhteisiin talkoisiin – Pirkanmaan puolesta.

Antti-eskelinen-cmyk

Antti Eskelinen