Hämpillä tapaillaan

Tampereen kaupungin keskustan elinvoimaisuuteen liittyy Hämeenkadun itäpään rauhoittaminen yksityisautoilulta. Kyseessä on kokeilu, joka alkoi kesällä 2014 ja kestää vuoden 2016 loppuun.

Tampereen kauppakamari edellyttää, että kokeilun vaikutukset yritysten toimintaan selvitetään tarkoin.
– Nykyinen joukkoliikennekokeilu ei tyydytä ketään, se ei ole parantanut viihtyisyyttä. Kävelijöiden ruuhkaa on ainoastaan Helsingin junan saapuessa asemalle. Kokeilu on kuitenkin päätetty, eikä sille mitään voida, sanoo Tampereen kauppakamarin apulaisjohtaja Markus Sjölund.
Hän huomauttaa, että nyt pitäisikin unohtaa liikenneratkaisu hetkeksi ja keskittyä viihtyvyyden parantamiseen, toiminnallisuuteen ja elävöittämiseen.
– Alkukeväästä esitetty ideasuunnitelma oli askel oikeaan suuntaan. Pidän ajatuksesta, että kadulla olisi enemmän tapahtumia, pop-up-kauppapaikkoja liikkeille, jotka eivät välttämättä Hämpillä sijaitse, ja ennakkomaistiaisia vaikka kesän festivaaleilta ja ravintoloiden esityksistä.
Ideasuunnitelmassa ajorataa kavennetaan ja jalkakäytäville varataan tilaa terasseille, myynnille, oleskelulle ja tapahtumille. Viihtyisyyttä lisätään myös koristeistutuksin. Yhdyskuntalautakunta päätti ensin huhtikuun lopussa, että elävöittämiseen tähtäävää ideasuunnitelmaa ei toteuteta. Myöhemmin, 11. toukokuuta, kaupunginhallitus päätti kuitenkin elävöittämiskokeilun jatkamisesta seuraavaan vaiheeseen.

Autot maan alle, katutila viihtyisäksi

Hämeenkadun itäpään katutilan viihtyisyyden lisäämiseksi keskustelua on virittänyt muun muassa Finnparkin toimitusjohtaja Jussi Tanhuanpää.
– Kun yksityisautoilu kiellettiin, häädettiin autot, muttei tehty muita ratkaisuja katutilan kehittämiseksi ja toimintojen aktivoimiseksi. Onneksi ensi kesäksi kadun viihtyisyyttä on tarkoitus parantaa tuomalla myyntikojuja katutilaan ja leventämällä jalankulkijoiden tilaa.
Yksityisautoilun kieltämisestä puhuttaessa Tanhuanpää lisää, että Tampereen kokoisessa kaupungissa tulisi sallia yksityisautoilu ydinkeskustassa.
– Jos yksityisautoilua halutaan vähentää, tulee julkisia liikennepalveluja parantaa ja tehdä ne niin kiehtoviksi, että ihmiset haluavat niitä käyttää. Katutilan viihtyisyyttä taas voidaan parantaa siirtämällä autot pois katujen varsilta, ja maanalainen pysäköinti on siihen hyvä mahdollistaja. Tämä ei vielä tee keskustasta houkuttelevaa, kävelykeskustan viihtyisyyteen tulisi panostaa monin tavoin.
Yleisissä keskusteluissa on usein liitetty toisiinsa Hämeenkadun yksityisautoilun kieltäminen ja P-Hämpin käyttöasteiden nostaminen.
– Nämä kaksi asiaa eivät liity toisiinsa. Meille sopii se, että autoilla voi ajaa keskustaan. Olemme tyytyväisiä P-Hämpin käyttöasteeseen, se on päivittäin yli 50 prosenttia. P-Hämpin käytön oppimista kyllä hidastaa sisäänajojen hankala sijainti. Sisään pitäisi päästä ajamaan suoraan liikennevirrasta. Kunkun parkissa sisääntulot tulee linjata paremmin, sujuvin yhteys pysäköintiluolaan saadaan Rantatien tunnelista sekä Hämeenpuistosta.
Tanhuanpää uskoo, että Suomen oloissa autoilun rajoittaminen keskustoissa vaikeuttaa kaupankäyntiä ja toimistoasiointia. Toisaalta hän ei ymmärrä ajatusta, että kadunvarret pitäisi varata pitempiaikaiseenkin pysäköintiin ja että pysäköinnin pitäisi olla halpaa tai jopa ilmaista.
– Asiahan on päinvastoin: kivijalkakaupalle on eduksi, että pysäköintipaikoille saadaan vaihtuvuutta, ja silloin paikan pitää maksaa. Lyhyt, 15 minuutin pysäköinti voi olla edullinen, mutta mitä pitempään auto on parkissa, sitä kalliimpaa pysäköinnin tulisi olla. Pitkää pysäköintiä varten auton voi viedä edullisempaan maanalaisparkkiin. Kauppiaat ja yrittäjät voisivat käyttää nykyistä paremmin omassa markkinoinnissaankin hyväksi sitä, että pysäköintipaikka löytyy helposti, liikkeen läheltä, maan alta.

Pysäköinti-on-palvelu,-sanoo-Finnparkin-toimitusjohtaja-Jussi-Tanhuanpää

Pysäköinti on palvelu, sanoo Finnparkin toimitusjohtaja Jussi Tanhuanpää. – Esimerkiksi kun nettikauppa edelleen lisääntyy, voivatko pysäköintilaitokset toimia tavaroiden jakelupisteinä? Autopesula P-Hämpissä jo on, ja tänä keväänä Tamkin opiskelijat vaihtoivat siellä renkaita. Entä katsastus? P-Hämppiä rakennettaessa palvelunäkökulmaa ei täysin vielä otettu huomioon, Kunkun parkissa voitaisiin ottaa. Kunkun alle tulee huolto- ja jakelutunnelikin, joka myös tukisi nettikaupan tavaralogistiikkaa. Kuva Ari-Pekka Ahonen