Sastamalan K-citymarket avaa ovensa keväällä

Hyvältä näyttää, aikataulussa ollaan, huhtikuussa avataan – vihdoinkin! toteavat Sastamalan K-Citymarketin rakennustyömaalla kauppias Outi Vesanen ja Keskon aluejohtaja Jari Alanen.


Sastamalalaisen K-Superin kauppias Outi Vesanen on kiireinen mutta innoissaan: normityöpäivää täydentävät monet erilaiset palaverit, suunnitelmat ja päätökset uuden K-citymarketin avaamiseksi huhtikuussa 2017.

Se on ensi vuonna Suomen ainoa täysin uusi citymarket – ja sitä on Sastamalassa odotettu kymmenen vuotta.

Myymälän pohjakuvat Outi Vesasen pöydällä saavat citymarketin tulevan ruokakauppiaan hymyilemään.

– Kyllä odottavan aika on ollut pitkä. Kun 8,5 vuotta sitten tulimme K-Superiin kauppiaiksi, ajattelimme, että 2–3 vuodessa citymarket olisi hyvällä mallilla. Hanke on kumminkin lykkääntynyt ja samalla jäädyttänyt investoinnit vanhaan kiinteistöön ja kauppaan. Nyt saamme uudet tilat ja asiakkaiden tarpeiden mukaisesti valikoimat ajan tasalle, Vesanen iloitsee ja tietää, että myös asiakasodotukset ovat korkealla.

”Olen yrittäjä”

Sastamalaan rakennetaan uusimman konseptin mukainen K-citymarket. Konseptin yksi ydin on asiakaskunnan ja sen odotusten tunteminen. Erilaisilla kaupoilla on erilainen rooli asiakkaille, ja K-kauppiaan tärkeä tehtävä on kuunnella, toteuttaa toiveita ja tarjota juuri omalle asiakaskunnalle sopiva valikoima.

Muun muassa siksi Kesko on viime vuosina höllentänyt ketjuohjaustaan: kauppiaan rooli korostuu, hänellä – ja asiakkailla – on entistä enemmän sananvaltaa valikoimien sisältöön.

– Olen siitä tosi iloinen. Olen yrittäjä, ja vapaus tehdä päätöksiä on tärkeä. Hienoa, että erilaisuutta arvostetaan ja jokainen kauppa voi olla entistä enemmän itsensä ja paikkakuntansa näköinen. Totta kai ketjuohjaus on kivijalka, se tukee ja tehostaa toimintaa. Kaikkea ei tarvitse pähkäillä yksin, aikaa säästyy ja volyymiedut saadaan hyödynnettyä. Toiminnan pitää olla tehokasta, koska jos se ei sitä ole, ei pärjää.

Myllyltä hyllyyn

Yhä enemmän asiakkaat arvostavat kotimaista ja haluavat paikallisia tuotteita. K-Superissa ruuan kotimaisuusaste on 80 prosenttia, ja tarjontaa on paljon lähiseudun tuottajilta. Jatkossa pientuottajat valtaavat lisää hyllytilaa.

– Esimerkiksi leipäosastolle saadaan uusia paikallisia leipomoita, joista osa leipoo vain meille. Tie myllyltä hyllyyn on lyhyt. Jostain syystä usein luullaan, ettei pieni tuottaja voi päästä isojen kauppojen valikoimiin, mutta kyllä voi! Kauppiaalla tietenkin on tärkeä rooli paikallisten kontaktien luojana, hänen pitää tuntea seutunsa.

Outi Vesanen tuntee paitsi asiakkaansa ja seutunsa, myös maatalouden. Hän naurahtaa olevansa ”maalaistyttö” ja ”vähän maatalousintoilija”. Yhteistyö maatalousyrittäjien kanssa ja maatalouden tulevaisuus ovat hänelle tärkeitä. Keskon aluejohtaja Jari Alanen komppaa:

– Hinta on tärkeä, muttei se voi olla ainoa asia, joka määrittää tekemistä. Tärkeää on tarjota paras mahdollinen ruokakauppa: laadukasta, kotimaista, lähellä tuotettua. Kotimaisen ruuan puolesta pitäisi tuottajien, elintarviketeollisuuden ja kaupan puhua yhdessä. Jos työpaikat maataloudesta katoavat, omavaraisuus häviää ja miten meidän kriisitilanteissa sitten käy? Ei maatilaa aloiteta kuin yritystä.

Isompaan iso investointi

Nyt K-Superin ruokaosastolla on noin 1400 neliötä, työntekijöitä on 34 ja asiakkaita käy päivittäin 1500. Liikevaihtoa kertyy 11 miljoonaa euroa vuodessa. K-citymarket tuplaa kaiken: ruokakaupan neliöt kasvavat 2400:aan, työntekijöitä tulee 50–70, myyntitavoite kaksinkertaistuu.

Outi Vesanen uskoo, että uusi tavaratalo auttaa pitämään seutukunnan eurot seutukunnassa.
– Avajaispäivästä jo näkee, olemmeko ylittäneet asiakkaiden odotukset. Pitää onnistua heti, vaikka vasta muutaman vuoden työn jälkeen näkee, mille radalle kauppa asettuu.

Koko tavarataloinvestointi on 18 miljoonaa euroa. Outi ja Petri Vesasen perheyritys investoi kokonaisuudessaan 2,4 miljoonaa euroa.

– Usein ajatellaan, että kauppias saa Keskolta kaupan, mutta oikeasti se on yrittäjällekin iso investointi. Se on myös ison miettimisen paikka: uskaltaako? Me uskalsimme kuitenkin. Olo oli lopulta aika turvallinen. Tukenamme uutta kauppaa luovat alan parhaat ammattilaiset. Rohkeutta antoivat rakkaus paikkakuntaan ja vankka usko siihen, että K-citymarket on se, mitä täällä tarvitaan. Luotan erityisen lujasti henkilökuntaan, sen ammattitaitoon ja yhteisen tekemisen henkeen.

K-citymarket Sastamala

Nelio lila 8300 neliötä

Nelio lila investointi 18 miljoonaa euroa

Nelio lila avataan huhtikuussa 2017

Nelio lila työntekijöitä noin sata

Nelio lila liikerakennukseen tulee kymmenkunta muuta liikettä.

Sastamala Outi-Vesanen-nettiin

– Ruuanlaitto on trendikästä ja samalla vaatimukset ruokakauppaa kohtaan ovat nousseet. Yhä enemmän kuluttajat haluavat myös lähiseudun tuotteita, tietää K-Superin kauppias Outi Vesanen.

Teksti ja kuvat Annikaisa Knuutila